مدرسه دراماتورژی قرآن کریم

گفتاری در باب اقتباس از منابع مقدس برای سینمای داستانی

چهل و هفتمین نشست تخصصیِ دراماتورژی قرآن کریم با حضور آقایان دکتر مسعود نقاش زاده و هادی نائیجی در روز دوشنبه 8 مرداد 1397 برگزار شد.
جناب آقای نقاش زاده علاوه بر مناصب اجرایی متعددی که داشتهاند، کارگردانی یک اثر سینمایی به نام کودک و فرشته را نیز در کارنامه خود دارند، ایشان در ابتدای جلسه با مطرح کردن یک پرسش به دنبال یافتن ماهیت اقتباس در هنر برآمدند و به کمک جناب آقای نائیجی پاسخی جامع که تمامی انواع اقتباس یعنی اقتباس از پیرنگ، ماجرا و شخصیت را شامل شود پیدا کردند.
در ادامه جلسه دکتر نقاش‌زاده وظایف هنرمند اقتباس‌گر را برشمردند و با ذکر شاهد مثالهایی از سینمای معاصر مطالب خود را غنیتر کردند، ایشان گزینش، ترکیب، تلفیق و تغییر فرم را از مهمترین فعالیتهای اقتباس‌گر دانستند.
در ادامه جلسه ایشان رشد و اعتلای اجتماعی را در گرو توان داستان‌گویی دانستند و بیان کردند که هر گاه جامعهای پیوسته در معرض شبهداستان‌های سطحی و تهی قرار گیرد، دچار ضعف و زوال خواهد شد. زیرا روایتها و خصوصاً روایت‌های داستانی، زندگی را عمیقاً در بر میگیرند و آن را به صورتی بسیار ظریف و پیچیده دگرگون میکنند. آقای نائیجی نیز عقیده داشتند که امروزه ما بیش از هر زمانی نیازمند بازتولید ذخایر فرهنگی خود هستیم؛ و بازتولید فرهنگ در شمایل روایت‌های داستانی، آن هم در رسانه ی بسیار پرنفوذ و فراگیری چون سینما، یکی از مؤثرترین راههای پویایی و شکوفایی فرهنگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 10 =