تفاهمنامه همکاری مدرسه اسلامی هنر با حوزه هنری فارس

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر شنبه با حضور حجه الاسلام محمدحسین نواب رییس مدرسه اسلامی هنر قم و محمد کرم الهی، رئیس حوزه هنری فارس این توافق نامه به امضا رسید و رد و بدل شد.

در این مراسم که در اداره کل تبلیغات اسلامی فارس برگزار شد، رییس مدرسه اسلامی هنر با بیان اینکه شیراز و اصفهان دو شهر برجسته در زمینه هنر اسلامی در ایران هستند افزود: از سمرقند و بخارا تا بدین جا اصفهان و شیراز دو شهر برجسته در زمینه هنر اسلامی هستند که شیراز یک تمدن برجسته در هنر اسلامی دارای نقش بزرگی است و مامن اصلی هنر اسلامی به شمارمی رود که باید دوباره احیا شود.

این استاد حوزه و دانشگاه درعین حال مسیر احیا هنر اسلامی را صعب‌العبور دانست و تصریح کرد: با وجودی که این موضوع مورد غفلت قرار گرفته، نیاز به بازسازی دارد، از طرفی اینجا با وجود ملاصدرا شهر حکمت می باشد و همیشه حکمت خیز بوده است.

رئیس مدرسه اسلامی هنر قم همچنین یادآوری کرد: هنر ارزش کارکردی خود را دارد که فوق العاده است؛ ارزش ذاتی هنر برای خویش است اما ارزش کارکردی هنر قابل تردید نیست.

وی در عین حال عنوان کرد: نقش کارکردی هنر در کاهش آسیب های اجتماعی بی بدیل است و همیشه زبان والای شیعی بوده و رهبران دینی و ائمه از این زبان الهی استفاده کردند.

سپس، کرم الهی، رئیس حوزه هنر فارس با بیان اینکه در فضای عمومی هنر دیدگاه ها و برداشت های مختلف می شود که پس از انقلاب اسلامی این نگاه بر اساس ارزشهای اسلامی و انقلابی تجلی یافت، گفت: برای اینکه دیدگاه و تعاریف با هم در یک افق قرار گیرند باید تلاش کنیم که تعریف هنر یکسان شود.

وی با این حال با بیان اینکه نگاه سلیقه ای و شخصی نسبت به هنر مانع رشد آن می شود، افزود: بر این اساس، «سمینار هنر اسلامی خوانش ها و چالشها» با حضور صاحبنظران و اندیشمندان برجسته مدرسه اسلامی هنر برگزار شد.

کرم الهی با بیان اینکه خیلی از برداشتهایی که در رابطه با هنر و دین می شود درست نیست، تصریح کرد: بدین خاطر این سمینار در پی جویی این چالش ها و خوانشها دنبال شد.

وی از برگزاری نشست فقه موسیقی که یکی از توقعات بیرونی از حوزه دین است خبر داد که مورد استقبال هنرمندان قرار گرفت.

رئیس حوزه هنری فارس در عین حال عنوان کرد: تفاهم نامه امروز به جهت موضوعات متعددی است که نیاز دارد متوقف نشود تا به مباحث ویژه و خردی منجر شود و در سایه همکاری و تعهدی که داریم در فارس و استان قم در زمینه جلسات تخصصی و کارگاه های آموزشی باشد که بر بستر تفاهم و مبادله در جهت ارتقا سطح فرهنگ اعتقادی بر اساس زبان زیبای هنر داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =