هنر مورد تایید اسلام، هنر پیشرو است نه پیرو

دکتر محمد‌تقی نظرپور معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم و استاد دانشگاه در رشته معماری گفت: هنری که مورد تایید اسلام است، هنر پیشرو است نه پیرو. این هنر منطبق با فطرت پاک بشری است و ارزش آن در این است که برای رسیدن به کمال اعلا و سعادت در حرکت است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد‌تقی نظرپور در آیین پانزدهمین دوره جایزه علمی افضلی‌پور و پنجمین دوره جایزه هنری ادبی صبا که به منظور گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذاران دانشگاه شهید باهنر کرمان، مهندس علیرضا افضلی‌پور و بانو فاخره صبا عصر امروز (جمعه) برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۷ سوره رعد که می فرماید: و اَمّا ما ینفَعُ النّاسَ فَیمکُثُ فِی الاَرضِ. “و آنچه به خیر و منفعت مردم است در روی زمین پایدار می‌ماند.” گفت: منظور از این آیه این است که کاری ماندگار خواهد بود که قوام و دوام داشته باشد و هنر مردان خدا این است که کارهای ماندگار انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: مرحوم افضلی‌پور و بانو صبا کاری برای شهر و استان کرمان و حتی برای کشورمان ایران در عصر طاغوت و در ادامه در نظام جمهوری اسلامی کردند که هم‌چنان در طول تاریخ آینده ماندگار و جاویدان خواهد ماند و این است هنر مردان و زنان ایرانی باغیرت و ارزشمند که بیابان برهوتی را با هنر خود به شهر دانشگاهی تبدیل می‌کنند و مدینه فاضله‌ای می‌سازند که به دیار کریمان وصل می‌شود و همگان را به تکریم وا می‌دارد.

دکتر نظرپور اظهار داشت: هنری که مورد تایید اسلام است، هنر پیشرو است نه پیرو. و این هنر منطبق با فطرت پاک بشری است و ارزش آن در این است که برای رسیدن به کمال اعلا و سعادت در حرکت است.

این استاد دانشگاه در رشته معماری افزود: نقل می‌کنند که پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم، چرچیل نخست وزیر انگلستان که در جنگ شرکت کرده بود، برای آرشیتکت‌ها سخنرانی می‌کرد که این خرابه‌های جنگ را باید از بین ببرید و از نو بسازید. این سیاستمدار معروف چنین گفت: بدانید که؛ امروز شما با هنرتان این ساختمان‌ها را می‌سازید و این هنر شماست (ساختمان‌ها) که فردای ما و نسل آینده ما را خواهد ساخت.

وی همچنین به نقلی از علامه محمدتقی جعفری اشاره کرد و گفت: ایشان در این زمینه می‌گوید: ببینید هنر چه کار می‌تواند بکند! امروز ما با سنگ و آجر، خاک و سیمان ساختمان‌ها را می‌سازیم، اما اگر زشت و ناهنجار ساخته شوند، اگر جنبه هنری نداشته باشند، نسل ما در میان این ساختمان‌ها به تیرگی‌ها مبتلا خواهد شد. امّا اگر زیبا باشد و ملاحظه حیات را کند و هنر به خرج دهد، نسل ما را خواهد ساخت.

این استاد دانشگاه با بیان نقلی دیگر از علامه جعفری ادامه داد: ایشان در جای دیگر می‌فرماید: با یکی از استادان بزرگ دانشگاه سوربن (فرانسه) در تهران گفتگو داشتیم، گفتم: حال بینوایان ویکتورهوگو چطور است؟ گفت: بینوایان هنوز به‌عنوان «انجیل دوم» در اروپا مطرح است، گفتم: بله، مگر شوخی است! اینها عمیقاً در جان‌های آدمیان نفوذ کردند، چرا پایدار نمانند؟ هنر یعنی این. آری اگر صاحبنظران بخواهند بحث کنند و بگویند هویت فرهنگی ما چیست؟ این‌ها را نشان خواهند داد.

معاون وزیر علوم که به صورت برخط (آنلاین) در این آیین سخن می‌گفت، ضمن قدردانی از رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان و همه‌ی دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم گفت: جایزه ادبی صبا که همه ساله از طرف هیات امنای ذیربط به هنرمند و ادیب کشوری و هنرمند و ادیب استانی اهدا می‌شود و هدف از برگزاری آن، ارتقاء هنر ایرانی- اسلامی است، کار بسیار ارزشمندی در زمینه ارج نهادن به ادبیات ماست.

وی یادآور شد: این جایزه بزرگداشت هنرمندان آثار هنری و ادبی برجسته و پیشرو و نیز گرامید‌اشت یاد و خاطره مهندس علیرضا افضلی‌پور و بانو فاخره صبا (همسر نیکوکار ایشان)، بنیانگذاران دانشگاه در کرمان، است که به همت مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلام تکمیل و در مقیاس ملی مطرح شده است و ما نیز آن را گرامی میداریم.

دکتر محمد‌تقی نظرپور معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم و استاد دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + دو =