گزارشی اجمالی از سفر هیات اعزامی مدرسه اسلامی هنر به آلمان

درنیمه دوم آبان ماه هیاتی علمی -اجرایی از سوی مدرسه اسلامی هنر به دعوت دانشگاه گوته فرانکفورت و مرکز موسیقی جهان دانشگاه هیلدسهایم به سرپرستی دکتر سیدمحمد حسین نواب به آلمان سفر نمود. هدف اصلی این سفر انجام مذاکرات نهایی با دانشگاه گوته پس از انعقاد تفاهم نامه در اردیبهشت ماه گذشته بود.

در این سفر بیش از15نشست و ورکشاپ‌های تخصصی در شهرهای فرانکفورت، برلین، هیلدسهایم وهامبورگ برگزار گردید که اجمالا می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

1:نشست بررسی برنامه مشترک آموزشی با دانشگاه گوته

در ابتدای این سفر نشست تخصصی طراحی برنامه مشترک آموزشی فیمابین باحضور پروفسور ویکه مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه گوته ، دکتر فاطمه رحمتی مدیر پروژه مشترک دانشگاه گوته با مدرسه اسلامی هنر و استاد مرکز مطالعات اسلامی گوته و جمعی از اعضا هیئت علمی آن دانشگاه به نمایندگی دانشگاه گوته فرانکفورت و آقایان دکتر سیدمحمدحسین نواب، دکترسید ابوالقاسم حسینی ژرفا، محمدحسین آشتیانی و سید امیر کوشه‌ای به نمایندگی از مدرسه اسلامی هنر برگزار گردید. در این جلسه پیرامون برگزاری دوره آموزش مجازی در حوزه مطالعات هنر اسلامی و مسیحی برای دانشجویان هر دو دانشگاه، اعزام متقابل 15 تن از دانشجویان هر دو دانشگاه به ایران و آلمان جهت آموزش کوتاه مدت ،اعزام استاد میهمان از سوی مدرسه به آلمان جهت تدریس مبانی مطالعات هنر اسلامی توافق صورت گرفت که در صورت نهایی شدن طرح مذکور از سال آتی میلادی اجرایی خواهد گردید.

2:برگزاری نمایشگاه عکس ساربان

نمایشگاه عکس ساربان که مجموعه ای از عکس های دانشجویان دانشگاه گوته و مدرسه اسلامی هنر بود در مورخه 14آبان با سخنرانی قائم مقام ریاست دانشگاه گوته و باحضور برخی از اساتید این دانشگاه و هیئت ایرانی در محل کمپس وسترن دانشگاه گوته افتتاح گردید. در این نمایشگاه که باهدف بیان تجربه زیباشناختی دانشجویان هر دومجموعه از مراکز هنری و تاریخی ایران برگزار گردید،25اثربرگزیده 4تن از دانشجویان مدرسه خانم ها سلیمانی،ظهرابیان و آقایان ترخان و میرابیان به نمایش در آمد.

3:گفتگوهای علمی هنر در حوزه مطالعات زیبایی و هنر در قرآن کریم

با توجه به فعالیت های مدرسه اسلامی هنر در تالیف فرهنگ نامه زیبایی و هنر درقرآن وحدیث و همچنین انجام پژوهش در حوزه کتاب و سنت  گفتگو و ملاقاتی با اساتید برجسته حوزه مطالعات قرآن و هنر اسلامی همچون پروفسور نویورث، پروفسورهازه ودکتر مارکس صورت پذیرفت. در این جلسات به آخرین  پژوهش ها و نظریات اشاره شد و نیز بر ادامه همکاری مشترک فیمابین تاکید گردید.

4:سخنرانی علمی استاد مدرسه اسلامی هنر در دانشگاه گوته
در مورخه 16 آبان بنابر دعوت دانشگاه گوته جلسه ای علمی برای دانشجویان آن دانشگاه با سخنرانی آقای سید امیر کوشه ای استاد تاریخ هنر مدرسه اسلامی هنر  با عنوان هنراسلامی و جهان معاصر برگزار گردید. دراین سخنرانی به تعریف  اصطلاح هنر اسلامی، اشتراکات هنر اسلامی با هنر های دیگر اقوام و یا ادیان، چرایی وضرورت مطالعه و پژوهش در «هنر اسلامی» در دنیای امروز و نسبیت هنر اسلامی با «جهانِ معاصر»ِ پرداخته شد.

5:نشست مقدماتی  بررسی و طراحی کنفرانس علمی Muslim fashion
دانشگاه فرانکفورت در بهار سال آتی قصد دارد تا کنفرانسی علمی در موضوع لباس و مد مسلمانان برگزار نماید. باتوجه به مذاکرات صورت گرفته در گذشته نسبت به همکاری مدرسه اسلامی هنر در این پروژه گفتگوهایی درمورد مباحث علمی و اجرایی این کنفرانس با حضور پروفسور ویکه و دکتر سیمون مطرح شد. ازجمله تصمیم های اتخاذ شده قرار برحضور و سخنرانی علمی یک تن از اساتید مدرسه هنر در کنفرانس یاد شده بود.

6:نشست علمی تاثیر هنر اسلامی بر گفتگوی اهل سنت و شیعه
این نشست که با حضور هیئت اعزامی مدرسه، پروفسور عمر اُسوی رئیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه گوته، دکتر فاطمه رحمتی، پروفسوربکیم آگای و پروفسورآرمینا اُمریکا از اعضای هئیت علمی آن مرکز و همچنین حجت الاسلام خلیل زاده مدیر مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت و رئیس مجلس اعلای شیعیان آلمان وهیئت همراه برگزار گردید به جایگاه و تاثیر هنر بر گفتگو وهمزیستی مذاهب مختلف اسلامی پرداخته شد.

7:نشست بررسی و طراحی برنامه فعالیت مشترک مدرسه اسلامی هنر و مرکز موسیقی جهان دانشگاه هیلدسهایم
در این نشست که با بازدید از موزه مرکز موسیقی جهان دانشگاه هیلدسهایم همراه بود نسبیت به پیگیری نحوه شروع رسمی فعالیت های مشترک تصمیم گیری شد. تبادل 5 دانشجوی مقطع  دکتری برای آموزش کوتاه مدت، تبادل 1دانشجو در مقطع فوق دکتری و اعزام یک استاد از سوی مدرسه اسلامی هنر جهت تدریس مبانی فلسفه موسیقی در تفکر اسلامی از جمله موارد توافق بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − دو =